Hälsporre

Vad är hälsporre? (Plantar Fasciit)

Hälsporre kan bildas när fötterna är överbelastade under längre perioder av gång och löpning. Vanligtvis på grund av att man har på sig dåliga skor. Hälsporren orsakar smärta under hälen eller på insidan av hälen.

Under foten sitter en bred och tjock sena som är ett viktigt stöd. Du kan få ont i senfästet under hälen om du överbelastar senan. Ibland bildas en påbyggnad av benet på undersidan av hälen. Den ser ut som en sporre på röntgen, och kallas därför hälsporre.

Det finns två typer av hälsporre: en under hälen, vilket är den vanligaste typen, och en där hälsenan fäster.

Symptom på hälsporre

  • Isolerad smärta eller stelhet under hälen eller precis bakom.
  • Smärtan kan komma stegvis och kan triggas under vissa rörelser såsom att gå uppför trappor eller när du står på tå.
  • Smärtan kan även vara mer påtaglig om du bär platta skor med för tunn sula.
  • I de flesta fall känns smärtan som värst på morgonen då du tar dina första steg efter en natts sömn.

Varför får man hälsporre?

När belastningen på senan blir för stor under en längre period, kommer fästet i hälen att generera spänning, vilket orsakar smärta under foten på hälens framkant. Detta är kroppens naturliga respons på långvarig ökad belastning. Hälsporre är ett tillstånd som orsakas av en förkalkning i infästningen mellan senan och hälbenet (hälen) i foten. Detta skapar värk och smärta i samband med inflammation.

Hur behandlar man hälsporre?

Alla som har lidit eller har upplevt hälsporre vet hur mycket smärta det kan orsaka och hur allvarligt det kan påverka de vardagliga aktiviteterna.

Vid hälsporre är det viktigt att se över vilka skor du använder. Skorna ska ha mjuk sula under hälen och vara stadiga för att foten ska hållas på plats. Platta, hårda skor bör undvikas helt.

Det finns bra behandlingar för denna åkomma, vars syfte är att lindra och ge stöd, eller främja dess läkning.

Avlastning görs med hjälp av:

  • Hälkoppsinlägg med djupa styva hälkoppar
  • En ortopedisk innersula, som ger bra sidostöd till hälkudden samt stöd för hålfoten
  • Tejpning av häl och hålfot
  • Under natten kan du avlasta hälsporren med ett särskilt stöd som vinklar och sträcker ut undersidan av foten

Kan hälsporre undvikas?

Det går att undvika hälsporre och mycket förebyggande kan du göra själv i vardagen genom att:

  • Använda skor som är väldämpade och/eller uppbyggda så att de ger stöd i hålfoten och för hälen
  • Byta löpar- och promenadskor regelbundet
  • Stegvis öka din aktivitet och träning långsamt
  • Undvika aktivitet på hårt underlag
  • Göra regelbundna stretchövningar för hälsena och fot
  • Minska i vikt om du är överviktig
hälar